Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Januar - Februar - Mars - April - Mai

Phänomen

30.01.2021

og Danielsen & Co.

De fleste som har litt kunnskap om bilmerket Phänomen forbinder det nok med lastebiler okkupasjonsmakten brakte med seg under krigen. Så noe glamorøst og udelt positivt hviler det i utgangspunktet ikke over navnet.

Men det er så mye mer enn militære lastebiler. Karl Gustav Hiller var egentlig en av de store, men mer ukjente pionerer i industrihistorien. Han etablerte allerede i 1888 et selskap som distribuerte hans egen patenterte pom-pom-maskin. Altså en maskin som lagde dusker til gardiner og andre ting som skulle pyntes litt ekstra. Under et besøk i England fikk han importrettigheter til Rover tråsykler i Tyskland. Fra 1894 ble syklene solgt under varemerket Phänomen-Rover, og allerede i år 1900 startet produksjonen av motorsykler. Først med innkjøpte Fafnir-motorer, men fra 1903 utrustet med egne ensylindrede firetaktere. Det ene førte det andre med seg og i 1905 kunne man tilby trehjulede Phänomobil. Nå med tosylindrede motorer som også ble brukt i motorsyklene. I 1911 tok AG Phänomen-Werke Gustav Hiller steget opp i det gode selskap av bilprodusenter og lanserte en bil med firesylindrede vannavkjølte motorer. Blant annet en fire-liters med overliggende kamaksel.. Personbilene ble produsert i et begrenset antall med svært høye kvalitetsnormer, men ble aldri noen suksess. Karosseriene ble bygd av Karosseriewerk August Nowack AG. Under første verdenskrig ble det levert store mengder lastebiler til den keiserlige tyske hær. Alle lastebiler og trehjulinger hadde luftkjølte motorer. I 1927 opphørte produksjonen av personbiler og etter forespørsel fra det tyske postvesen ble lastebilen modell 4RL lansert. I 1931 kom den første versjonen av Phänomen Granit. Det er vel denne modellen de fleste forbinder med merket. Store mengder av disse ble levert til den nazistiske krigsmaskinen og mange kom også til Norge. Etter krigen ble fabrikken nasjonalisert fordi den lå i den nye staten DDR, Øst-Tyskland. I 1957 forsvant Phänomen som merke og ble omdøpt til Robur. En velkjent østeuropeisk produsent av lettere lastebiler, så vel sivile som militære. Robur ble bygd til 1991 – noen oppgir 1995. Uansett må vi anta at murens fall også ble Roburs fall. Tilgangen til mer moderne materiell var spikeren i kista for kommunistbilen.

Litt historie om Phänomen – hvor kommer så Danielsen inn i bildet? Vi har et medlem ved navn Peder Danielsen. Det var han som sendte et bilde og satte i gang denne historien. Peder er sønn av Peder Danielsen. Han var igjen sønn av Peder Danielsen, som hadde en bror som het Georg. Og dersom jeg har forstått rett hadde Georg en sønn som het George, som har en sønn som heter George. Med Fulford til etternavn.  Familien Danielsen var en stor aktør i Drammens næringsliv så vel før som etter begge kriger. Antagelig overtok brødrene Peder og Georg Danielsen i 1917 konfeksjonsforretningen Brødr. Thorsons Eftf. Forretningen skiftet navn til Danielsen & Co i 1918 og lå i Tollbugata. Peder den eldste trakk seg etter hvert ut av konfeksjonsbransjen og satset bl.a. på grossistvirksomhet og distribusjon av drivstoff, oljer og smøremidler. Helt til 1983 var konfeksjonsforretningen i drift, da i Nedre Storgate 11.

Men det var altså en Phänomen personbil i Drammen. Eid av Georg Danielsens frue Ellen. I følge opplysninger en bil av årgang 1922. Allerede da den var ny var denne bilen ekstremt sjelden. Etter hva vi kan finne ut var F-905 sannsynligvis av type 10/30. En diger syvseter med tre seterader. Tretti veltrente hester skulle kunne dra vogna opp i den svimlende hastigheten av 65km/t.

 

  I følge en kar ved navn Michael Schlenger finnes det ikke mye opplysninger om denne biltypen. Spesielt ikke de med spisskjøler som den avbildede bilen har. Egentlig en konstruksjon fra før 1. verdenskrig, men produsert fra 1920 til 1924 da Type 412 overtok. Den doningen kunne kjøres i 100km/t dersom sjåføren var vågal nok. Hva man kan lese mellom linjene var nok bilen som rullet på Drammens brostein langt fra noen billigbil. Enden på Ellen og Georg Danielsens tid som Phänomen-eiere bringer oss videre til enda mer interessant lokal historie. I 1930 fant han tiden moden for å kjøpe seg en ny bil. Denne gang en adskillig mer folkelig versjon. En Ford Model A. Ikke så veldig oppsiktsvekkende det, men den bilens historie har berørt mange av oss. Den eksisterer fortsatt i Drammen og tilhørte avdøde formann i klubben, Tore Ødegaard. Etter at Tore døde er hans Town Sedan ikke sett på veien mer. Det er trist at de gamle blir stående ubrukt i en garasje slik skjebnen er for den bilen – få den ut Tone !!!

Ved en ren tilfeldighet dukket det i registeret for 1925 opp ei drosje i Tønsberg med reg-nr. G-206. Tilhørende hotelleier Baglo, registrert som Gustav Hiller. Mon tro om det var en tilsvarende bil. Så vidt vites er det pr i dag kun registrert en Phänomen i Norge. En lett motorsykkel fra 1938, men det skal finnes både sykkel, lastebil, sykebil og aggregat.

Opplysninger og bilder fra Peder Danielsen, George Fulford, Erik Jostad, klubbens fotoarkiv, diverse nettsteder, Michael Schlenger og https://vorkriegs-klassiker-rundschau.blog

 

 

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen

Nyttige lenker: