SØK      

Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Januar - Februar - Mars - April

SMÅNYTT 2020. Oppdatert 01.04.20

25.02.2020

Tenk om vi kunne få litt snø

Alle vi som lengter etter en snøhaug vi ikke får lov til å base i. Får håpe vi får en skikkelig ladning med snø her på lavlandet i påsken. Så kan vi sitte her og nyte vår Corona, og kanskje en Aass i fokksnø og kuldegrader. Det ser da rett så romantisk ut med Nash drapert i snø i alle fall. Og når vi først er i gang med Nash så tar vi med Gutterud sin bil og en som var til salgs på Gol for noen år siden. Staselige og særpregede vogner.

 

 

 

 

 

 

Verdens hyggeligste mann

Må innrømme tjuveri av dette bildet. Hvem det er rappa fra erindres ikke, men det er lagret med tekst Vikersund 1999. Tydelig på sletta i Vikersundbakken. Den oppreiste mannen i rutete skjorte er Gunnar Kjemperud fra Geithus. Gunnar var en mann så hyggelig som det er mulig å være. Han var kunnskapsrik og blid. Han koste seg med rullingsen sin og snakka med alle. En periode hadde han bilene sine i en gammel låve nettopp oppe ved Vikersundbakken. En natt ble det brann der, og for Gunnar var det ufattelig trist å miste flere fine biler og massevis med deler og utstyr. Av diverse årsaker omtalte vi Gunnar som prøvehopper. Kan ennå høre latterkulene fra Gunnar og formann Alf når det ble fleipa med den yrkestittelen.  Egentlig bare en Volga og en Pobeda igjen etter Gunnar. Dodge'n, Chevrolet'en brant opp. Plymouth'en lever et dårlig liv hos ny eier, mens Volga'en og Pobeda'en altså etter sigende skal ha det godt. 

Skjebnen til denne morsomme tømmerbilen er også ukjent. 1936 Chevrolet. Den ble avregistrert så sent som i 2018. Hvorfor skjer dette? Hvorfor blir de eldste bilene borte? Er vi likevel ikke interesserte i vår kulturarv? Det er så jækla trist.

Fått opplyst at tømmerbilen står på det nye museet på Hunderfossen. Det er bra. Håper den får lov å gå litt innimellom også. Men så er det alle de andre  førkrigsbilene vi aldri ser mer da.........

Roy Hafslien hadde bilder han gitt. Et gammelt av Gunnar og Pobedaen som nå holder til vestpå, og et nyere av Gunnars Volga som nå bor nord i Trøndelag. Ute til høyre er det unge Hafslien sjøl som er ute og spaserer, og det undres om småtjukken med ryggen til er Lars Aspedokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gamling under oppbygging

Dessverre så ser vi mindre og mindre til de eldste bilene. Vi må få dem ut på veien igjen. Hyggelig er det da å se at en T-Ford er i ferd med å gjenoppstå i Skoger.

Haletunge vogner

Man sitter og blar i en dansk katalog fra 1971 og kan konkludere med at det er veldig mange biler fra denne årgangen vi aldri ser. Imidlertid er vi så heldige å ha det som sannsynligvis er landets største Skoda-miljø. Disse haletunge vognene - som de omtales som -fortjener så absolutt å bli gjort stas på. På 80-90-tallet da Ford var det største merket i Drammen fikk folk til nød byttet inn en Lada. Kom det derimot noen med en Skoda ble de høflig, men bestemt anbefalt et hoggeri. Slikt tok man ikke i innbytte nei. En av klubbens Skoda-entusiaster har fortalt han og en kamerat for mange år siden, under inntak av noen øl diskuterte hva som var den dårligste bilen de kunne få tak. Det ble enighet om at det var Skoda. Og slik ble han interessert i akkurat dette merket..... Nedenfor kan du lese spesifikasjoner og priser i Danmark i 1971.

 

Drammens Is har vi hatt mye av i vinter

Men lite fløte i den fordømte isen som har lagt seg til overalt. Koseligere er det da med en gammal Opel Olympia og Drammes Is i skap. Var nok ikke noe aggregat på det skapet, men sikkert massevis av tørris. Bilen må være en Borgward. Foto fått av Frank Tommy Haugen. Hva er egentlig tørris tenker kanskje noen. Wikipedia:Tørris blir produsert ved å komprimere karbondioksid i gassform til en flytende form, fjerne overflødig varme, og så la den flytende karbondioksiden utvide seg hurtig. Denne utvidelsen forårsaker en senking av temperaturen slik at noe av karbondioksiden fryser til «snø», som senere blir komprimert. På grunn av sine spesielle egenskaper, krever den spesielle forholdsregler under behandling. Den er ekstremt kald (−78,5 °C) og man bør ikke få tørris i direkte kontakt med huden. Tørris er under konstant overgang til gass, og bør derfor ikke oppbevares i en lukket beholder, ettersom trykket vil øke og tilslutt forårsake at beholderen eksploderer. Hvis man arbeider med karbondioksid bør man vite at gassen er tyngre enn luft og vil synke til bakken.

Hvorfor reise verden rundt når man kan være i Lier?

Reidar Schumann-Olsen er fastlege for en 1936 Chevrolet lastebil tilhørende Lier Historielag. Bilen har et langt liv bak seg i Lier og veldig mange vil kjenne igjen fargene til Kr Karlsen i Sylling. Håper vi får se denne bilen på Burud også. Gjerne med et slikt lass som på bildet. Og da selvfølgelig med lastesikring etter den tids standard.

 

Håndverkerne våre får sitt eget snekkerverksted

Vi har mye på Burud. Mye som skal holdes vedlike og mye som skal lages. Men så er vi også så heldige at vi har flere med mye kompetanse og lange erfaringer. Vi har et lite bygg som i Forsvarets tid var til oppbevaring av oljer og andre smøremidler. Mens vi har vært der har det lille bygget vært til dels proppfullt av alskens dritt og møkk. Nå er det nesten ryddet og skal altså bli snekkerverksted. Våre egne snekkere skal sette inn ny dør, vinduer, isolere og gjøre kåken funksjonell. Moro dette også. Vi klarer snart alt sjøl og tenker umiddelbart på Øystein Sundes velkjente sang 'Campingvogna'.  https://www.youtube.com/watch?v=_zYEe_bYyUw Øystein Sunde har forresten besøkt Burud flere ganger, neste gang kanskje han drar i gang denne visa.....

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen