SØK      

Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Januar - Februar

SMÅNYTT 2020. Oppdatert 07.02.20

07.02.2020

Haletunge vogner

Man sitter og blar i en dansk katalog fra 1971 og kan konkludere med at det er veldig mange biler fra denne årgangen vi aldri ser. Imidlertid er vi så heldige å ha det som sannsynligvis er landets største Skoda-miljø. Disse haletunge vognene - som de omtales som -fortjener så absolutt å bli gjort stas på. På 80-90-tallet da Ford var det største merket i Drammen fikk folk til nød byttet inn en Lada. Kom det derimot noen med en Skoda ble de høflig, men bestemt anbefalt et hoggeri. Slikt tok man ikke i innbytte nei. En av klubbens Skoda-entusiaster har fortalt han og en kamerat for mange år siden, under inntak av noen øl diskuterte hva som var den dårligste bilen de kunne få tak. Det ble enighet om at det var Skoda. Og slik ble han interessert i akkurat dette merket..... Nedenfor kan du lese spesifikasjoner og priser i Danmark i 1971.

 

Drammens Is har vi hatt mye av i vinter

Men lite fløte i den fordømte isen som har lagt seg til overalt. Koseligere er det da med en gammal Opel Olympia og Drammes Is i skap. Var nok ikke noe aggregat på det skapet, men sikkert massevis av tørris. Bilen må være en Borgward. Foto fått av Frank Tommy Haugen. Hva er egentlig tørris tenker kanskje noen. Wikipedia:Tørris blir produsert ved å komprimere karbondioksid i gassform til en flytende form, fjerne overflødig varme, og så la den flytende karbondioksiden utvide seg hurtig. Denne utvidelsen forårsaker en senking av temperaturen slik at noe av karbondioksiden fryser til «snø», som senere blir komprimert. På grunn av sine spesielle egenskaper, krever den spesielle forholdsregler under behandling. Den er ekstremt kald (−78,5 °C) og man bør ikke få tørris i direkte kontakt med huden. Tørris er under konstant overgang til gass, og bør derfor ikke oppbevares i en lukket beholder, ettersom trykket vil øke og tilslutt forårsake at beholderen eksploderer. Hvis man arbeider med karbondioksid bør man vite at gassen er tyngre enn luft og vil synke til bakken.

Hvorfor reise verden rundt når man kan være i Lier?

Reidar Schumann-Olsen er fastlege for en 1936 Chevrolet lastebil tilhørende Lier Historielag. Bilen har et langt liv bak seg i Lier og veldig mange vil kjenne igjen fargene til Kr Karlsen i Sylling. Håper vi får se denne bilen på Burud også. Gjerne med et slikt lass som på bildet. Og da selvfølgelig med lastesikring etter den tids standard.

 

Håndverkerne våre får sitt eget snekkerverksted

Vi har mye på Burud. Mye som skal holdes vedlike og mye som skal lages. Men så er vi også så heldige at vi har flere med mye kompetanse og lange erfaringer. Vi har et lite bygg som i Forsvarets tid var til oppbevaring av oljer og andre smøremidler. Mens vi har vært der har det lille bygget vært til dels proppfullt av alskens dritt og møkk. Nå er det nesten ryddet og skal altså bli snekkerverksted. Våre egne snekkere skal sette inn ny dør, vinduer, isolere og gjøre kåken funksjonell. Moro dette også. Vi klarer snart alt sjøl og tenker umiddelbart på Øystein Sundes velkjente sang 'Campingvogna'.  https://www.youtube.com/watch?v=_zYEe_bYyUw Øystein Sunde har forresten besøkt Burud flere ganger, neste gang kanskje han drar i gang denne visa.....

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen