SØK      

Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Januar - Februar - Mars - April - Mai - Juni - Juli - August - September - Oktober - November

SMÅNYTT 2020. Oppdatert 18.10.20

08.08.2020

Det brant i Skoger kommune også

Skoger kommune er det lenge siden noen har tenkt noe særlig på. I 1964 ble den innlemmet i Drammen Kommune. Særdeles fornuftig beslutning. Kommunegrensen gikk langs Vestfoldbanen - altså midt i byen. Det var også fylkesgrensen mellom Buskerud og Vestfold. Brannstasjon hadde Skoger Kommune i det gamle grustaket rett ovenfor Hagletårnet. Mye bedre brannstasjon enn Drammen Kommune hadde. Legg merke til slangetårnet neste gang du kjører mot Konnerud. På stasjonen hadde de blant annet 1941 Opel Blitz og 1952 Chevrolet 3800. Moro er det at disse bilene fortsatt lever i beste velgående. Henholdsvis i Svelvik og på Gol.

Berusende glede

Drammen Motorkompani var et begrep i byen fram til selskapet gikk dukken tidlig på 70-tallet. At det var mulig å drive bilforretning i Tollbugata 10 er vanskelig å skjønne, men det foregikk altså salg av Ford der. Mang en bilkjøper gikk ut av døra der. Beruset av glede over å få seg ny bil. Nå for tiden er det adskillig flere som kommer berusede ut av døra. Er det blant annet Kings Arms pub som huserer på adressen. Ålreit å være snydens innimellom, men den berusende gleden over ny bil overgår langt gleden ølet gir. Annonsen er fra april 1954. Her snakker vi hypermoderne transportmidler. Taunus 12M varebil for de enkle oppdrag og FK1000 og senere FK1250 for de tyngre og mer omfattende behovene. Skulle vel sagt ja takk til begge i dag.

 

Bilder forteller mer enn mangt

Bildet nedenfor er tatt på Konnerud i 1963. Og det viser blant annet en eiendom som har vært besøkt av mange personligheter fra bilverdenen. Som vi ser står det mange lastebiler og hengere på tomta som tilhørte Hans Kittilsen. Han handlet med mye rart, som transportutstyr hentet i Sverige. Det var nok ikke alltid toll- og skatteetater var imponerte over hva som foregikk, men handelen gikk lystig. Super-kjendis Skrot-Kalle fra Eda i Sverige var en av dem som var innom her. Likeså Johan Borgen. Ikke forfatteren, men bilopphoggeren som starta der Jugern holder på i dag. Han bodde noen år i ei brakke i bakgården. Og Plypelen, blandingen av alt mulig rart som Einar Holst bygde, den har også vært innom på tomta. Sikkert mange som husker noe fra den tiden, men om bildet kunne fortalt sin historie til fulle hadde det blitt god underholdning.

Resten av Drammensbilene

Nedenfor er det skrevet litt om Chevroleten til Kruskan. Bare et par hundre meter unna der den sto på Konnerud, der sto Drammensbilene. Den ene er som kjent i klubbens eie og snart klar for registrering. En annen ikke helt komplett 3-dørs bil med V6-motor og et skall sto igjen da vi dro i vei med den beste bilen for noen år siden. I vinter hadde redaktøren kontakt med Norsk Vegmuseum og foreslo at de skulle ta vare på det som sto igjen. Og slik ble det. Nå er det resterende hentet og trygt forvart på museet. Hyggelig å kunne bidra til landets eneste offentlige bilmuseum. Har også skaffet dem en Pelle Politibil tidligere.

 

Bilen til Kruskan

Konnerud og Skogers egen lensmannsbetjent Erling Andersen alias Kruskan hadde bil mange ville hatt i dag. Særlig på grunn av registreringsnummeret. F-1. 1953 Chevrolet som ble disponert av politimester Erik Haavie i Drammen. Den gang ordet firmabilbeskatning ikke var oppfunnet. Denne bilen kjøpte altså Kruskan da mestern ikke ville ha den lenger. Mange husker denne bilen, og husker at den sto i Hauanveien på Konnerud. Da den ble tatt ut av bruk ble den tatt vare på. Slik sheriff Andersen visstnok gjorde med det meste. Vare på og vare på fru Blom..........den ble satt bak garasjen og var sønnen Øyvind sin foretrukne lekearena. Den lille poden som nå har blitt en stor og stygg rullestolselger eksperimenterte som smågutter flest med så mye. Det ble imidlertid litt for mye for mor og far da Øyvind ville se hva som skjedde da han kastet brennende fyrstikker ned i bensintanken. Da ble bilen kjørt på dynga. Det var synd. Tenk om noen kunne kjørt rundt med F-1 i dag. Aass Bryggeri har fortsatt sin Mercedes med F-4. Lavere reg-nummer får vi nok ikke se.

Konsul og Consul

En konsul er en stats stedlige representant i et fremmed land, og leder av et konsulat. En Consul derimot er en modell fra Ford. Produsert i ulike utgaver fra 1951 til 1962 og fra 1972 til 1975. Bilen på bildet er fra 1958 og førte en trekkfull tilværelse i sin garasje. En garasje som nok hadde noen avvik i forhold til Norsk Standard. Bilen ble bulka i 1965 og har siden stått. Nye deler til karrosseriet var innkjøpt så hvorfor den aldri ble reparert er ukjent. Nå er den reddet og er under restaurering i Viken. Hvor faen er Viken spør man seg ofte. Denne gang er det altså i det som før i tida het Østfold. Vi ønsker lykke til.

 

 

Tiden går - Oldsmobile består

Tiden går, det er det ingen tvil om. Selv om den går litt trått i disse Corona-virus-tider. Enda tråere går det for enkelte gamle biler. På bildet ser vi to tretti-tallere. Fotografert i fylla på Geilo i 1980. Plutselig fant red. forleden ut at Oldsmobile'n fra 1936 fortsatt lever. Ikke i beste velgående, men omtrent slik den fremstår på bildet. Bilen står hos Knut Vebjørn Sveinunggard i Skurdalen. En av verdens beste rockestjerner og motortrimmere. Sjekk ut Sveinunggard Motorteknikk om du vil ha noe trimmet eller overhalt til original stand. Men hvor er 1937 Chevrolet'en som står ved siden. Spiker? Gravd ned? På veien? Eller står den et sted?

 

Kan det noen gang ha blitt lagd noe smekrere enn dette?

Og tragedien rammer alle når den rammer. I november 2018 var det voldsomme branner i California. 1600 hus brant ned og blant dem bygningen der Gary Cerveny hadde sin store samling av spesielle biler. Blant annet Norman Timbs Streamliner. Mer linjelekkert kan det umulig bli. Bilen ble på førti-tallet håndhamret ut av 107 aluminiumsplater og sveiset sammen. Midt i vogna ble det satt en Buick rekke-åtter fra 1947. Vraket ble dratt ut av ruinene og Hemmings melder nå at bilen skal restaureres tilbake til fordums prakt. Sammen med et par Rolls-Royce og en bellytanker. Bellytanker er en liten racerbil der karrosseriet rett og slett er en belly tank. Altså en ekstra drivstofftank som hang under flyene under andre verdenskrig. Man tager hva man haver.........tenkte man etter krigen. Slik tenker vel mange av oss fortsatt. Tror denne bilen hadde vekket en smule oppsikt på Spiralløpet.

 

Tenk om vi kunne få litt snø

Alle vi som lengter etter en snøhaug vi ikke får lov til å base i. Får håpe vi får en skikkelig ladning med snø her på lavlandet i påsken. Så kan vi sitte her og nyte vår Corona, og kanskje en Aass i fokksnø og kuldegrader. Det ser da rett så romantisk ut med Nash drapert i snø i alle fall. Og når vi først er i gang med Nash så tar vi med Gutterud sin bil og en som var til salgs på Gol for noen år siden. Staselige og særpregede vogner.

 

 

 

 

 

 

Verdens hyggeligste mann

Må innrømme tjuveri av dette bildet. Hvem det er rappa fra erindres ikke, men det er lagret med tekst Vikersund 1999. Tydelig på sletta i Vikersundbakken. Den oppreiste mannen i rutete skjorte er Gunnar Kjemperud fra Geithus. Gunnar var en mann så hyggelig som det er mulig å være. Han var kunnskapsrik og blid. Han koste seg med rullingsen sin og snakka med alle. En periode hadde han bilene sine i en gammel låve nettopp oppe ved Vikersundbakken. En natt ble det brann der, og for Gunnar var det ufattelig trist å miste flere fine biler og massevis med deler og utstyr. Av diverse årsaker omtalte vi Gunnar som prøvehopper. Kan ennå høre latterkulene fra Gunnar og formann Alf når det ble fleipa med den yrkestittelen.  Egentlig bare en Volga og en Pobeda igjen etter Gunnar. Dodge'n, Chevrolet'en brant opp. Plymouth'en lever et dårlig liv hos ny eier, mens Volga'en og Pobeda'en altså etter sigende skal ha det godt. 

Skjebnen til denne morsomme tømmerbilen er også ukjent. 1936 Chevrolet. Den ble avregistrert så sent som i 2018. Hvorfor skjer dette? Hvorfor blir de eldste bilene borte? Er vi likevel ikke interesserte i vår kulturarv? Det er så jækla trist.

Fått opplyst at tømmerbilen står på det nye museet på Hunderfossen. Det er bra. Håper den får lov å gå litt innimellom også. Men så er det alle de andre  førkrigsbilene vi aldri ser mer da.........

Roy Hafslien hadde bilder han gitt. Et gammelt av Gunnar og Pobedaen som nå holder til vestpå, og et nyere av Gunnars Volga som nå bor nord i Trøndelag. Ute til høyre er det unge Hafslien sjøl som er ute og spaserer, og det undres om småtjukken med ryggen til er Lars Aspedokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gamling under oppbygging

Dessverre så ser vi mindre og mindre til de eldste bilene. Vi må få dem ut på veien igjen. Hyggelig er det da å se at en T-Ford er i ferd med å gjenoppstå i Skoger.

Haletunge vogner

Man sitter og blar i en dansk katalog fra 1971 og kan konkludere med at det er veldig mange biler fra denne årgangen vi aldri ser. Imidlertid er vi så heldige å ha det som sannsynligvis er landets største Skoda-miljø. Disse haletunge vognene - som de omtales som -fortjener så absolutt å bli gjort stas på. På 80-90-tallet da Ford var det største merket i Drammen fikk folk til nød byttet inn en Lada. Kom det derimot noen med en Skoda ble de høflig, men bestemt anbefalt et hoggeri. Slikt tok man ikke i innbytte nei. En av klubbens Skoda-entusiaster har fortalt han og en kamerat for mange år siden, under inntak av noen øl diskuterte hva som var den dårligste bilen de kunne få tak. Det ble enighet om at det var Skoda. Og slik ble han interessert i akkurat dette merket..... Nedenfor kan du lese spesifikasjoner og priser i Danmark i 1971.

 

Drammens Is har vi hatt mye av i vinter

Men lite fløte i den fordømte isen som har lagt seg til overalt. Koseligere er det da med en gammal Opel Olympia og Drammes Is i skap. Var nok ikke noe aggregat på det skapet, men sikkert massevis av tørris. Bilen må være en Borgward. Foto fått av Frank Tommy Haugen. Hva er egentlig tørris tenker kanskje noen. Wikipedia:Tørris blir produsert ved å komprimere karbondioksid i gassform til en flytende form, fjerne overflødig varme, og så la den flytende karbondioksiden utvide seg hurtig. Denne utvidelsen forårsaker en senking av temperaturen slik at noe av karbondioksiden fryser til «snø», som senere blir komprimert. På grunn av sine spesielle egenskaper, krever den spesielle forholdsregler under behandling. Den er ekstremt kald (−78,5 °C) og man bør ikke få tørris i direkte kontakt med huden. Tørris er under konstant overgang til gass, og bør derfor ikke oppbevares i en lukket beholder, ettersom trykket vil øke og tilslutt forårsake at beholderen eksploderer. Hvis man arbeider med karbondioksid bør man vite at gassen er tyngre enn luft og vil synke til bakken.

Hvorfor reise verden rundt når man kan være i Lier?

Reidar Schumann-Olsen er fastlege for en 1936 Chevrolet lastebil tilhørende Lier Historielag. Bilen har et langt liv bak seg i Lier og veldig mange vil kjenne igjen fargene til Kr Karlsen i Sylling. Håper vi får se denne bilen på Burud også. Gjerne med et slikt lass som på bildet. Og da selvfølgelig med lastesikring etter den tids standard.

 

Håndverkerne våre får sitt eget snekkerverksted

Vi har mye på Burud. Mye som skal holdes vedlike og mye som skal lages. Men så er vi også så heldige at vi har flere med mye kompetanse og lange erfaringer. Vi har et lite bygg som i Forsvarets tid var til oppbevaring av oljer og andre smøremidler. Mens vi har vært der har det lille bygget vært til dels proppfullt av alskens dritt og møkk. Nå er det nesten ryddet og skal altså bli snekkerverksted. Våre egne snekkere skal sette inn ny dør, vinduer, isolere og gjøre kåken funksjonell. Moro dette også. Vi klarer snart alt sjøl og tenker umiddelbart på Øystein Sundes velkjente sang 'Campingvogna'.  https://www.youtube.com/watch?v=_zYEe_bYyUw Øystein Sunde har forresten besøkt Burud flere ganger, neste gang kanskje han drar i gang denne visa.....

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen