SØK      

Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Januar - Februar

SMÅNYTT 2019

15.02.2019

Commer og BP og bensinstasjonen på Sysle har noe felles: Borte vekk !!!

Begynner å bli langt mellom bensinstasjonene. Første februar stengte også stasjonen på Sysle etter drift i flere mannsaldere. På Arnt Berget sitt bilde øverst ser vi første fylling på det nye anlegget i 1964. Et par tankvogner måtte til da selvsagt. Begge av merke Commer. TS3 av siste utgave, som står til venstre på bildet hadde en totakts diesel der stemplene arbeidet mot hverandre. Og lagde et usannsynlig lurveleven der den kom. Den andre, HCVC, er vesentlig mer moderne og ble også solgt som Dodge. Sjåføren til høyre er Oddmund Bolstad, som altså leverte drivstoff i sin egen hjembygd. På neste bilde ser vi Trygve Johansen fra Drammen levere på Rundtom i 1968 med en annen Commer HCVC. Sto en slik bil inni skauen mellom Elverum og Trysil for ikke lenge siden. I fall du har bruk for ei tankvogn, så hør av deg.

Stadig noen som bytter bil

Ryktene forteller at Cecilie i pølsebua skal selge en av Corvettene sine og kjøpe den avbildede vogna. Det gjøres med tanke på at sola har begynt å varme og at det bare er en måned eller halvannen til pølsesesongen 2019 starter. Et kvalitetsprodukt fra Ford Deutschland GmbH må til for å få varene trygt fram til rett tid. Vi kan ikke risikere hungersnød på Burud nei.

Facebook er artig, men humor er alvorlige saker

Utbrent 1934 Strømmen-Dodge på Elverum i 1940 var jo ikke særlig hyggelige saker, men selv alvorlige ting kan tåle en spøk nesten åtti år senere. Med mindre man er svensk da. Svensken la ut et bilde og Erik Jostad. sønnen til en av MHKD's stiftere traff spikeren på huet med en ovanligt bra kommentar. Det likte ikke svensken. Haha. Humor på sitt aller aller beste synes redaktøren.

 

Huen tute !!!

Dette bildet er som et apropos til dagens kaos på veiene. Det gikk ikke alltid bra før heller. Å kjøre A-Ford på blankslitte sommerdekk var nok til tider ulidelig spennende. For karen fra Hamar-kanten - tar det som en selvfølge at det var en kar - gikk det gæli, men han fikk nå ordna seg med litt ved om ikke annet. Hadde han vært fra Modum eller Sigdal denne uheldige sjåføren hadde han kanskje ropt 'huen tute' av full hals. Huen var et annet navn på en fyr vi støtt påkaller. Mer vanlig kalt faen. Vi som er lokalhistorisk interesserte bør jo banne med velvalgte gamle ord, så herved oppfordres det til å skrike 'huen' eller 'hinmannen ta deg' når sterkt sinne og langvarige frustrasjoner skal utløses offentlig. Løkke te. 

  

Hva som er verst kan alltid diskuteres

Vi får vel anta at bilene på bildet er borte. Og synd er det. Amerikaneren med rompa til i Amtmand Blomsgate, fra slutten av trettiårene er ikke lett å identifisere. De var jo noenlunde like de fleste merker, men det er vel ikke helt fjernt å tippe at det er en bil fra GM-konsernet. At bilen i Nedre Torggate er en Rockne er det ingen tvil om. En bil fra Studebaker markedsført under eget navn. Bilen var oppkalt etter Knut Rokne fra Voss. Han var for snart hundre år siden like vellykket fotballtrener som Ole Gunnar Solskjær er i dag. Men vi snakker om amerikansk fotball selvsagt. Ca 30.000 Rockne ble bygd fra 1931 til 1934. Lastebilen kan være en GMC. Men kanskje er det verre at bygningen er borte enn bilene. Drammens Folkebibliotek er en av bygningene i Drammen aldri skulle vært revet. For å bli erstattet av platt dusinvare. Utviklingen kan vi ikke stanse, men at både biler og bygninger var penere før er nok manges oppfatning.

Fritidsreiser med avgiftsfri bil

Ingen kode for beskatning av denslags reiser må man anta. Siden redaktøren nå har klart å gjøre seg upopulær med sine utsagn om at tjue år halvgammalt ræl ikke bør få fritak for engangsavgift passer det godt med bilde av en ordentlig gammal bil. Ford TT tilhørende H. Jensen & E. Martinsen i Børsemakergata 3, Drammen. Bilen gikk i kjøring for Drammens Jernstøberi & Mek Værksted. Allerede den gang var transport outsourced som det heter på godt norsk. Hele gata på tur, og mange av dem sitter på gamle kuskekrakker kan det se ut som. Sikkert hyggelig. De røyka og drakk sikkert også. Den største pjokken i døra deltok senere i kamper mot tyskerne i Eggedal, og ble senere purk. Sikkert noen av våre eldre lesere som har blitt arrestert av ham.

Handelsreisende var engang et yrke

Ikke så mange igjen av den sorten, men noen farter fortsatt land og strand rundt. Gjerne med tittel salgskonsulent eller andre påpyntede navn på stillingen som selger. .Disse karene var nok før i tiden ikke alltid sokneprestens favoritter. De fartet land og strand rundt og var ikke de mest ukjente med verken spiritousa, kortspill, dans eller lemfeldig omgang med det annet kjønn. Nå vet vi intet om karen som reiste for Drammens Guldlistefabrik. Han var godt mulig et dydsbilde helt uten en eneste moralsk plett. Åkke som så var han på langtur med sin Chevrolet der han er fotografert et sted på Møre i trettiårene. Les litt om fabrikken her: https://www.drammen.kommune.no/Books/made%20in%20drammen/files/assets/basic-html/page31.html

Alle har vi gjort tabber

De fleste av oss har sagt og gjort mye rart i fylla. Som man gjerne angrer litt på dagen etter. Men sånt blir glemt. Verre er det med de kjøretøyene man en gang hadde, men som av en eller annen grunn ble solgt. Som aldri skulle blitt solgt. Slikt glemmes aldri. En bil lik den på bildet hadde vårt langtunnaboende medlem Bjørn Erik Lundstad en gang for lenge siden. 1934 Graham. Skikkelig nydelig stasvogn importert fra Portugal av alle steder. Nå skal den befinne seg i Sverige. 

Veteranbil ble det på et blunk

For noen så er en tretti år gammel bil veteranbil. For mange av oss er det bare en halvgammal bil. Men det spiller så liten rolle hva andre mener så lenge vi selv har noe vi synes er artig og interessant. Bilen på bildet er en 1989 Ford Fiesta 1.4iS. Da den var ny var den et sprekt, men billigere alternativ til XR2i. Etter dagens standard går den som ei bøtte møkk, men den eksisterer fortsatt. Har gått 63000km og skal kanskje få skilter igjen dette herrens året 2019. Bygningen bak er definitivt veteran. Drammens Jernstøberi's arbeiderbolig i Hans Tordsensgate 10 på Merket. Bygd som bildet viser i 1875 og inneholdt et stort antall leigligheter på et rom. Bebodd av det vi i dag ville kalle store familier. Alle dørene hadde samme nøkkel og alle beboerne måtte gjøre sitt fornødne på rekker av utedasser i bakgården. Bygningen står fortsatt, men vi kan vel konkludere med at levestandarden har endret seg til det bedre i løpet av de siste hundre årene.

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen

Nyttige lenker: