SØK      

Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Januar - Februar - Mars - April - Mai - Juni - Juli - August - September - Oktober - November - Desember

Isberg og Bilia i Norge

21.02.2019

av Øivind Langeland

Grunnleggeren av det som i dag er Bilia Personbil AS var John Erik Isberg. Han ble født i Sala i Sverige i 1889, flyttet i 1900 til Stockholm, og utvandret i 1906 som 17-åring til Norge. Her ble han tidlig sentral i den gryende bilbransjen ved starten av bensinstasjonen på Majorstua i 1912, og som sjåfør og mekaniker for Christianias første drosjer. Han kjørte sitt første billøp -et landeveisløp- i 1914, og ble etter hvert Nordens ”fartskonge” i sin løpskarriere med bl.a. Bugatti´er  på slutten av 1920-tallet og begynnelsen av 1930-årene. Hans argeste konkurrent var Eugen Bjørnstad som også kjørte Bugatti, og de to hadde mange fighter på baner rundt om i Norden.

John Erik Isberg med sin Bugatti 35C i et løp på Solvalla utenfor Stockholm.

Gjennom motorsporten kom Isberg i kontakt med Volvo, og fra 1933 fikk han istand en forhandleravtale i Oslo og deler av Østlandet. Firmaet Isbergs Bilforretning A/S fikk en rask ekspansjon med forretninger over store deler av sør-Norge og var i mange år kjent som Isberg's Personbil AS. De som har levd en stund husker kanskje at ved åpningen av Isbergs nybygde anlegg på Vitbank i Lier sto en av Isbergs Bugattier en tid utstilt til beskuelse i salgslokalet.   

Og noen år senere ( i 1982) da Isberg i Oslo tok i bruk sitt nye og store anlegg på Økern, var medlemmene i MHK Drammen invitert til åpningen med omvisning og servering.

I dag er firmaet firmaet Isberg overtatt av Nordens største bilforhandlergruppe, Bilia AB, og det norske navnet er Bilia Personbil AS, og forhandler foruten Volvo også andre merker, bla a. Renault og Skoda.

Da John Erik Isberg døde høsten 1982, 83 år gammel,  etterlot han seg en gedigen premiesamling. Og på Norsk Teknisk Museum i Oslo er en av hans biler utstilt, en Bugatti type 20

Det var denne Bugattien som var  utstilt i forretningen hos Isberg på Vitbank i Lier da de åpnet sitt nye anlegg.

Dette bildet kommer fra et fotoalbum som har tillhört tevlingsföreren Carl Ivar "Skepparn" Skeppstedt. I albumet er det notert at disse bilene er Rally og Bugatti. Rally-bilen ser ut til å ha registreringsnummer T842, men notatet om eieren er utydelig, han var imidlertid hjemmehörende i Örebro. Med et fast grep i rattet på Bugatti-bilen  som er en type 35C,  står John Erik Isberg. Bilen ble kalt "Blåen", tidligere hadde Isberg også kjört "Gråen", som var en Bugatti type 30. Litt inn på 1930-talet ble 35C-bilen solgt til finnlenderen Emil Elo.

Her er John Erik Isberg med sin Bugatti på lasteplanet på vei til et løp.

  

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noe som antagelig er ukjent for mange er at Isberg også i en periode drev kjøreopplæring gjennom sin sjåførskole "Autopraktik  Chauffeurskole".   Denne annonsen er hentet fra en Oslo-avis.

 

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen