SØK      

Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Januar - Februar - Mars - April - Mai

FLYULYKKEN PÅ HOLMEN

26.04.2019

1. MAI 1969

 

Det er nå 50 år siden den tragiske flyulykken på Holmen i Drammen, hvor 5 medlemmer av Bent Sølves orkester mistet livet 1. mai 1969.

FLYET

Flyet var et tidligere Vestfold Frakt-fly av merket Beechcraft Travel Air 95A,og var registrert som  LN NPO. Det hadde to Lycoming 4-cyl. IO-360-B1B motorer, hver på 180 hp v\ 2700 rpm, kunne ta en last på 800 kg. og hadde en marsjfart på 200 mph ved 75% effekt.

Bildet viser et Beechcraft Travel Air 95A, samme type som crashet på Holmen. 

Dette er flyet som crashet på Holmen. Bildet er tatt  mens det var i trafikk for Vestfold Frakt.

ULYKKEN

Flyet tok av fra Fornebu kl. 13.31 den 1. mai 1969 og var på vei til Linköping i Sverige, for å frakte Bent Sølves poporkester  som skulle ha en spillejobb på klubben Lorry i denne byen. Men på grunn av dårlig vær valgte flygeren å returnere til Fornebu kl. 14.18. Siste melding som flytårnet mottok var at en av flyets motorer hadde stanset, og kl. 14.59 forsvant flyet fra kontrolltårnets radarskjermer.

Som en følge av motorsvikten gikk flyet  - som da befant seg over Holmen i Drammen - i spinn. Det traff bakken og gjorde et hopp på 30 meter før det ble liggende i området hvor man var i gang med å støpe pillarene til den nye motorveibrua. Det ble spekulert i om kanskje flyet var i ferd med å slippe opp for drivstoff. Dette virker ikke usannsynlig siden den ene motoren stanset, samt at det heller ikke oppstod noen brann i forbindelse med crashet, noe som er vanlig ved flycrash.. Jeg har imidlertid ingen kjennskap til hva undersøkelseskommisjonens konklusjon ble, bortsett fra at de har uttalt at årsaken til ulykken var "en rekke omstendigheter".

Alle de 6 ombord omkom. Disse var foruten piloten Trond Nordby den 23 år gamle vokalisten Vigdis Mostad fra Orkanger, de   tre Molde-musikerne Bjørn Solstad, Svein Jens Thorsø, pianisten Geir Schumann, og  Kåre Furuholmen (den da 7-årige Magne Furuholmens far) fra Oslo, som spilte trompet. Den sjette av orkestermedlemmene, saksofonisten Michael "Mikkel" Flagstad, var ikke med i flyet. Mikkel led nemlig av flyskrekk, og valgte derfor å kjøre i sin egen  bil til Linköping.  

Jeg fikk tidlig vite hva som hadde skjedd på Holmen, siden jeg den gang jobbet free-lance som fotograf for en del aviser og derfor hadde skaffet meg en politiradio, Et nyttig verktøy som nok ikke var legalt å eie, men som var viktig for å komme først dit noe skjedde.

Dessverre ble trafikken både på Holmenbrua og Strømsøbrua sperret av straks ulykken var registrert, slik at kun politi, brann- og redningspersonell fikk tilgang. Jeg prøvde meg på en "frekkis" ved å benytteden smale gangbrua som den gang gikk på utsiden av jernbanebrua fra Brakerøya til Holmen, men ble oppdaget og jaget tilbake med trussel om arrestasjon hvis jeg prøvde meg en gang til. Trolig var denne "håndteringen" jeg ble utsatt for begrunnet med at det ikke skulle tas bilder så lenge de omkomne befant seg i eller utenfor flyvraket.

Den ikke ukjente Morten Harket som senere ble verdenskjendis som "a-ha"-vokalist ble et tilfeldig øyenvitne til den tragiske ulykken.  Morten, som den gang bare var 9 år gammel, hadde vært med foreldrene på en kort helgetur til Sørlandet. De passerte akkurat over Holmen på hjemturen idet ulykkesflyet kom vinglende i et ukontrollert spinn før det traff bakken. Denne dramatiske hendelsen var sterk kost for den unge guttepjokken, og noe som preget ham i lang tid etterpå.

Dagen etter, 2. mai,  hadde man åpnet bruene igjen, og jeg kom meg til Holmen men ble nektet adgang ti ulykkesområdet, hvor det dessuten nå var full aktivitet på anleggsområdet for motorveibrua.  Flyvraket lå imidlertid der fremdeles, så jeg fikk med nød og neppe tatt noen bilder med teleobjektiv, hvor et av dem er dette.

Flyvraket på Holmen 2. mai 1969.  Foto: Øivind Langeland.

 

Senere ble flere bilder av vraket frigitt, uten at jeg vet om disse var tatt av politiet eller  av forsikringsselskapet, eller kanskje av pressefolk med høyere status i faget enn hva jeg hadde. Og som dengang som nå var avgjørende for om man fikk et "ja" eller et "nei".

 

Disse bildene kan du se her -:

Bent Sølves orkester             

(etablert 1967) i Oslo var et norsk popjazz-orkester, kjent fra fjernsyn og plateutgivelser, Det ble startet av Kjell Karlsen som tillegg til hans allerede populære Kjell Karlsens orkester. Terje Fjærn ble engasjert som leder, og de debuterte for Kirsti Sparboe (Skien,  1967) og hadde et lengre engasjement blant annet ved Hotell Astoria i Trondheim og Hotel Viking Oslo. Ellers bestod det av Knut Riisnæs og Michael "Mikkel" Flagstad (saxofon), Kåre Furuholmen (trompet) (far til Magne Furuholmen), Magne Henriksen (orgel og gitar), Ole Jacob Hansen (trommer) og tidvis vokalister som Kjell Grunnteig. Fjærn tok med seg Riisnæs, Hansen og Henriksen (samt Carl Magnus Neumann) og startet eget) orkester i desember 1968. Bent Sølves overtok da Furuholmen som leder og engasjerte den fra Melodi Grand Prix kjente tannlegeassistenten Vigdis Mostad fra Orkanger som vokalist. Andre medlemmer som etter hvert kom til var de tre Molde-musikerne Bjørn Solstad, Svein Jens Thorsø og Geir Schumann (piano).Bandets siste spillejobb var Hotel Viking to dager tidligere, og det hadde akkurat ferdigstilt en plateinnspilling, Anita Hegerlands debut-EP Albertino (Nor-Disc, 1969). Bent Sølves bidro også til en utgivelse av Fredrik Friis (1969).

                                                                       Øivind Langeland

 

 

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen

Nyttige lenker: