SØK      

Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

  

 

 

 

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Januar - Februar - Mars - April - Mai - Juni - Juli - August - September - Oktober - November - Desember

Så var Nesbyen unnagjort for 2018

19.08.2018

Lufta er god i Hallingdal, og mye fikk vi sett og gjort

Veterandagen på Nesbyen har vokst fra ingenting til et stort arrangement på få år. Et enkelt, men godt konsept. Det skjer ikke så forferdelig mye, med andre ord ikke noe stress. Folk møtes med sine kjøretøyer, prater, kikker, spiser og har det fint. Med jevne mellomrom startes det opp flymotorer og traktorer og alskens motoriserte saker og ting. Helge Aase sin Mogul traktor kjørte noen runder på plassen og stakk av med premien for flotteste traktor. Husker vi ikke feil tok han premien for fineste lastebil forrige året.

Fra Burud dro bussen halvfull av mer eller mindre seriøse mannfolk. Vi kjørte i følge med Skau sin Ford D-Serie, Lobben sin Scania og Cecilie pølsesjef sin Corvette. Vi kjørte vestsida av elva helt opp til Snarum og tuta og berta så folk skvatt ut av garasjeporter og nesten kjørte panna i stuevinduene. Moro med jenter i sportsbil sammen med gubber i tungbiler og en institusjon i buss. På en søndags morra. Med bussen i front ble fristelsen for stor for sjåføren. Han svingte inn Gamle Hallingdalsvei på Snarum. Denne vesle gammelmodige veistumpen med grass i midten og stabbesteiner. Corvettens eier ble nervøs av bukbørstingen og Scaniaens eier ble nervøs av høyden i en undergang. Det gikk akkurat. På Noresund ble det utført såvel røyking som vannlating med etterfølgende notater i HMS-permen. Intet at anføre i den sammenheng. Neste stopp var Bromma. Her skulle vi etter reglementet innta svinefett i tarm og store mengder flytende e-stoffer. Dette for stagging av sult og tørste. Samt mer røyking for enkelte. Også disse oppgavene ble utført prikkfritt. På bensinstasjonen på Bromma kom den ene bussen etter den andre. Stappfulle av folk med gule tryner. Om de var fra Japan, Kina eller Gulsvik vites ikke, men blide og fornøyde virket de. Snakket en underlig dialekt og fotograferte hverandre hundretalls ganger foran Cecilies Corvette og klubbens gamle buss. Tore Fridheim - for anledningen ikke i bar overkropp - forsøkte å innlede samtaler med de fremmede, uten snev av suksess. 

Vel ankommet Nesbyen var det mye å beskue. En hel masse av våre egne medlemmer var på plass. I tillegg til andre kjente og ukjente. Og store mengder biler, traktorer, motorsykler, beltevogner bulldozere og annet materiell. Sågar en gærning i fly kretset over plassen både opp ned og bakfram. Bildene forteller mer enn ord om alt dette. Artig var det også å snakke med 17 år gamle Per Egil Brenno som tolv år gammel begynte å restaurere en 1961 Volvo L375. Bilen er registrert og i orden og eieren venter bare på å bli gammel nok til å kjøre den. Supert at noen gutter driver med slikt på fritiden, og ikke bare knotter data.

For å utvide kulturbevisstheten tok tre av oss beina fatt og gikk til Hallingdal Museum. For å finne ut at det var stengt. Museet har en fin og stor utstilling om annen verdenskrig. Med bl.a. en motor fra et styrtet fly. Men det fikk vi altså ikke se idag. Derimot fikk vi se fasaden på Tubfrim. Et slags kulturminne det også.

På vei hjem spiste vi middag på kroa i Gulsvik. Eller Gørsvik som det egentlig heter. Kjempegod mat. Lars fant ut mens han satt der at han ville begynne å røyke. Og det ville han lære før han kom hjem. Han hadde det litt travelt fordi han etter eget utsagn måtte brøyte........... Derfor falt det ikke i god jord når vi gikk tomme for bensin på Åmot. Bensinmåleren har nemlig hengt seg opp på kvart tank. Lykken var stor da Geir Våme etter noen minutter kom kjørende. Han ble stoppet, og jammen hadde han ikke ei kanne i bilen. Takk til ham, som reddet oss fra overnatting i en veikant.

Vi var alle enige om at vi hadde hatt en super dag da vi etter elleve timer atter var tilbake på Burud. Neste tur er flystevnet på Notodden søndag 2. september. Noen ledige buss-plasser. Ellers felles avreise Burud kl 0900.

Se bilder fra dagen her: http://www.mhkd.no/bilder-loep-og-arrangementer-2018/cms/160

 

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen

Nyttige lenker: