Del dine opplevelser

Har du vært med på noe interessant vil vi gjerne at du sender noen ord og bilder slik at vi kan legge det ut.  Gamle bilder er også særdeles interessant. Send til asle.wang@mhkd.no  

 

  

 

 

 

 

2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Januar - Februar - Mars - April - Mai

SMÅNYTT 2018 - 1. halvår

18.05.2018

Byggenummer ukjent

Det har vært litt stille rundt De Forenede Bilfabrikker på Røren, Skotsmoen og Hovet i det siste. Men samtidig med oppblomstringen av brunsnegler og lakselus åpenbarte det seg en 1946 Ford Panel Delivery nylig. Dette er sjeldne saker, og alle sjeler fryder seg. Inn på gulvet i fabrikken er det rullet en 1928 Chevrolet. Ferdig til uka......

Det brant i Tordenskjoldsgate

Eller i Blichsgate 3 som var postadressen til Ellingsen Møbler. Brant godt gjorde det også. Drammens Brannvesen hadde to International Loadstar på plass. Stigebilen nærmest har vært tett på flammene. Se hvor svartsvidd den er på venstre side.

 

Verden var ganske gjennomsiktlig i 1940 også

Verden var sikkert morsom også. Før hælvete braka løs. Pontiac gjorde en gimmck av å bygge en gjennomsiktlig bil. Også putta de ei etter tiden råsexy rype inni bagasjerommet. Gud bedre for noe greier! Lurer på om hun ikke har vært leder av Senterpartiet en gang tilogmed. Nåja, bilen skulle vi gjerne hatt - litt mer i tvil om bagasjen.

Fra den gang Drammen bidro til brutto nasjonalprodukt

Lenge før vi begynte å drikke øl og klippe hår var Drammen en by med stor verdiskapning. Drammens Lampefabrik var en av bedriftene som bidro. Og fabrikk trenger lastebil så klart. Valget falt på en etter datidens standard diger Chevrolet. Men hvorfor det påbygget? Er tydelig beregnet på lett, men voluminøs last. Kanskje det var stålamper som skulle stå oppi der :)

Cameron Diaz og Jennifer Aniston har vel aldri vært pene

Men gurimalla så sjarmerende. Eller........? Bussen som drosjeeierne i Hurum hadde var definitivt ikke pen. Heller grusomt stygg. Men du verden så sjarmerende. Tydelig ombygd lastebil. Skal vi tippe amerikansk? Kan se ut som jobben med karosseribygging er gjort på dugnad bak en lokal låvevegg. Var jo en slags champagnefabrikk utpå der en gang i tiden. Kanskje ble det servert Golden Power til arbeidet. Ikke golden shower altså...Denne skulle vi selvsagt også hatt.

 

I fall noen er i tvil

Det har altså stått i avisa at det er lurt å kjøpe Ford. Og da er det jo sant!

Her er det kulturminner i fleng

Noen av dere er kanskje mest opptatt av de gamle kjerringene som valser over perrongen på Geilo. De fleste av oss lar oss nok fenge mer av alt det andre. Se telegrafstolpen som tilsynelatende har 28 ledere, og se trevognene fra Skabo. Ekte regnskogsvogner - bygd av teak.Disse ble bygd rundt første verdenskrig. Kanskje før og sikkert etter også. I bakgrunnen troner ærverdige Dr Holms Hotel. Av tyskerne ble hotellet brukt som avlsstasjon. Om ariske piker lå på geledd her klare for besvangring vites ikke, men det ble født noen små oppi der i alle fall. I forgrunnen skimtes et BP-skilt, så der fikk man sikkert bensin. Det mest jålete i bildet er jo selvsagt bilene. Standard Vanguard stasjonsvogn er sjeldne saker idag. Bilen med traktormotor begynte vel å ruste lenge før den var brakt over Nordsjøen. Datidens SUV. Også en Mercedes-Benz 170V cabriolet fra 1938/39. En slik bil er idag mye bedre enn Statens Pensjonskasse - det er helt sikkert. Suverent bilde !

Påsken er svinekald, men snart er det tid for piknik 


Peder Danielsen skriver: "Min farmor, farfar og far på biltur sammen med familie. Tror de er på tur over Dagali...fra en roligere tid og hvor man kunne stoppe langs veien og ta en rast uten nevneverdig sjenanse...bildet må være fra 1938-39...bilen er en 1938 Dodge som farfar kjøpte ny...konfiskert av tyskerne april 1940. Funnet igjen i Bergen som lastebil etter krigen...farfar ville ikke ha den tilbake..."

 

Nasjonalromatikk av ypperste klasse

Lite som kan slå et vakkert norsk landskap pyntet med fine biler og fine folk. Her er Heggenåsen i sin aller beste skrud og gjenstand for oppmerksomhet fra hele verden. Det sies at man med alderen blir mer langsynt så vi håper Kjell, Helge og tredjemann så forskjell på Stocher og Stjerner der de flakset utfor Vikersundbakken. Disse uredde gutta som på sin vei ned har utsikt til både Bergsjø og Ekofisk-feltet. Forresten så har stæren kommet, så nå er det ikke lenge før den frosne 17M'en får selskap av flere tilalderskommende vogner. 

Det gikk dritt for Arne

Arne Johansen fra Teie var på tur. Det gikk ikke så bra. Hans 1957 Vauxhall Victor måtte nok en tur til doktoren etterpå. Fått seg en skikkelig karamell, og småkørpen er nysgjerrige tilskuere.

 

Noe for alle

Sikkert noen som blir lettere opphissede av halvgamle bruer. Her er Strømsø-brua under bygging i 1966. Men her er mye mer. Massey Ferguson traktor, helt maken til den vi har på Burud. Og vi ser et par trilleborhjul påmontert en liten motor og noen halve mjølkespann, også kalt Vespa. Sist, men ikke minst en godbit for alle gammel-kommunister. En vaskeekte Pobeda. Et supert vidnesbyrd om året 1966.

Tenk at det har gått en Marquette i Drammen

F-2089. 1930-modell Marquette. Det var de alle sammen for merket levde bare et år. Ble introdusert av GM som et billigere alternativ til Buick. Ble bygd 35000 i USA og 6000 i Canada. Og det var det. Men en slik har altså hatt sitt tilhold i Drammen. Når vi først er inne på sjeldenheter; hvem vet noe om en Marmon som skal ha hørt hjemme i Sigdal? Var det luksusbilen Marmon? Eller var det den firehjulsdrevne lastebilen Marmon-Herrington? Kanskje helst det siste........... Informerte kilder forteller at det faktisk var et eksemplar av luksusbilen Marmon. Bilder mottas med takk, nu nyter vi Marquette.

Snobbete vogn i snobbete omgivelser

Graham Paige var et merke med et kort liv. Fra 1927 til 1940. To fire-dørs lukkede utgaver er jevnlig å se på Burud. Bilen på bildet er en 1929-modell som tihørte Yngvar Peter Berg, han som eide Slippen. Eller Drammen Slip & Mek Verksted som var det fulle navnet. Bildet er tatt utenfor inngangen på Frydenhaug gård. Bilen ser faktisk ikke ut til å være spesielt velstelt.

Mye man skulle hatt - bl.a. disse to

Bombangkræsj sa det sikkert denne dagen i Oslo for mange år tilbake. Chevrolet Truck fra ca 1931 med et alvorlig arrangement i front. Er det en vinsj? Stakkars bilen hadde et ublidt møte med en av Oslo Sporveiers busser med Strømmen-karosseri. Ble nok fiksa og ordna ganske kjapt de skadene der. Staselige saker og hatt idag.

Plenkanten Auto

Ja det var navnet naboen til Lars Petter Skau kalte aktivitetene som foregikk nettopp i plenkanten. Der reparerte Lars Petter biler, der bygde han opp biler og der hadde han sitt eget lille hoggeri. Dette var i Asker utenfor Lars Petter sitt barndomshjem. Er nok heldig med naboene Herr Skau. Snart femti år etter holder han på nesten på samme måten. Bare nesten......... På bildene er en halv og en hel Datsun Bluebird.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Litt høyverdig kultur trenger dere skrotnissene

Skru opp lyden gutter and listen carefully. Hvem av dere kan synge med en slik stemme? Setter noen kroner på at dere ikke greier.  Musikken er bra, men om den ikke faller i smak så se hele filmen likevel. Dette er folk som tydeligvis er på gullsafari hjemme i Alaska. Den amerikanske popgruppen Portugal.The Man vant Grammy-prisen 2018 for beste gruppe med denne herlige sangen. Følg lenken og nyt dette. https://www.youtube.com/watch?v=pBkHHoOIIn8

Hvem vet noe om denne Ford'en?

Dette bildet dukket opp på Facebook nylig, og det fattet Kjell Thon sin interesse. Ser man nøye etter så er det en varebil uten vinduer. Men med fire dører. Varevogner fra fabrikk hadde bare to dører så denne må være spesialbygd. Kjell har en teori om at den kan ha vært brannbil i Oslo da den var ny. Sikkert en fornuftig teori. Er det noen som vet mer om denne bilen? Legg også merke til veien. Moderne, brede lavprofildekker hadde nok vært fine greier i den søla.

Høire og venstre

Siden det ikke er valgår i 2018 kan vi vel i denne spalten driste oss til litt politisk propaganda uten at det blir spetakkel. Det ser ut som om bilen er høirerattet, men hvilket merke er vanskelig å se. Voldsomt svært grilltrekk har den uansett, der den akkurat har kjørt over ei ferist på Geilo. Mellom 1908 og 1940 var Høire og Frisindede Venstre to partier som jobbet tett sammen. Derav den noe underlige valgplakaten. Vi kan se av bildet at det er vår, og våren er ikke langt unna nå heller. Det er i skrivende stund to måneder til påske. Etter den åpner vel pølsebua igjen og vi er igang med ny sesong. Minner om treff for førkrigs biler på Burud søndag 27. mai. Artig om noen kommer med en slik plakat montert i nesa på en nesten 100 år gammel bil.

Liten hissigpropp

Den første Renault R5 Alpine på norsk jord. Kjøpt av dengang 22 år gamle sjåfør i Postverket Arve Knutsen fra Skoger 12. oktober 1978.  Innhandlet hos Renault Norge sin forhandleravdeling på Rundtom i Drammen, bare noen måneder før den verdensberømte bedriften Bilforum ble født i samme lokale. Bilforum solgte også Renault - før Citroën, Honda og Ford. 354cm og 850kg bil forsynt med 93 hestekrefter og fem gir gikk nok unna utover Fjellsveien. Og andre veier. De som husker innmari godt kan kanskje erindre at denne bilen blant flere andre Renault-modeller defilerte på Lyngås. Helt til 1996 levde bilen sitt liv. Sikkert et tøft liv, akkurat som for alle andre spreke biler. Den endte sitt liv i Ålesund. Idag hadde den nok vært adskillig mer attraktiv og dyr enn noen pakker med spiker.

Motorhistorisk Klubb Drammen
E: post@mhkd.no

Kontaktinfo:

E: post@mhkd.no

Postadresse:

Postboks 2193
3003 Drammen

Nyttige lenker: