1922 Dennis
Drammen Brannvesen sin bil vært i alle år. Imidlertid fikk klubben denne bilen en gang på slutten av 70-tallet, men fordi vi ikke hadde anledning til å ta skikkelig vare på den så ble den levert tilbake. I 2013 er altså ringen sluttet. Bilen er kjørbar.
1927 Drafn Veihøvel
Dette er lokalteknisk historie av ypperste klasse. Første serie veihøvel som Drammens Jernstøberi & Mek Værksted bygde.
Maskinen er gitt oss av Ring Teigen som heldigvis syntes det var for ille å la den gå til skrapjern. Har nok hatt et tøft liv - det synes på alle sveisejobbene som er gjort rundt omkring. Har bl.a. vært i bruk hos Statens Vegvesen Hordaland. Utstyrt med Fordson traktormotor. Alle funksjoner er mekaniske og sannsynligvis en stor utfordring å betjene.
1947 Diamond T
Her foregår dugnadsarbeid på klubbens kjøretøyer i den ene delen. De to øvrige delene inneholder smøregrav og verksted med løftebukk. Lokalene kan leies for korte perioder for å utføre arbeid. Her er også kjøkken. Stor smøre/reparasjonsbukk for tunge kjøretøyer utenfor. Hjertestarteren befinner seg inne i denne bygningen. Sikret med alarm og brannslokningsutstyr.
1956 Ford F620
Gitt oss i gave av Øvre Eiker Kommune. Var i bruk i brannvesenet i Hokksund fram til år 2000. V8 bensin. I en utmerket tilstand etter bremsejobb og litt annet vinteren 2011/12. Har ennå ikke passert 20.000km siden den var ny.
1959 Willys Jeep
Gitt oss i gave av Øvre Eiker Kommune. Stått i beredskap i Skotselv. Bilen har ennå ikke passert 500mil siden den var ny. Satt i stand vinteren 2011/12. Mesteparten av arbeidet besto i en mystisk bremsejobb. Vi fikk et merkelig hat/kjærlighetsforhold til denne bilen fordi den plent nektet å bli tildelt bremser. Bilen har sjel - en vrien sådan........ 6-sylindret sideventilt motor. Farten er ikke mye å skryte av, enda vi ikke har 500 liter vann ombord. Så stor tank har den faktisk.
1960 Volvo L420
Denne bussen fikk klubben i gave. Lokal historie i fleng. Bygget som 20-seters turbuss hos Lier Karosseri. Oppdragsgiver dengang var Drammen Turistbil, et selskap eiet av endel drosjeeiere i Drammen. Ble også sporadisk brukt som erstatningsbuss på Toppenhaugruta. Gikk senere på Geiteryggen flyplass i Skien. Er utstyrt med V8 bensinmotor og går stille som et spøkelse. Satt i stand på dugnad og registrert på opprinnelig nummer i 2011. Bussen kan leies med sjåfør dersom du skulle ønske det. Vi var heldige og fikk store bidrag til prosjektet fra: Volvo Trucksenter Drammen, Bertel O Steen, Brix & Berg, billakkerer Roger Karlsen, Würth, OK Kjemi, Tess, Glassmester Christoffersen, Santander Consumer Bank, Toolpack og Glassmester Arnesen.
1963 Massey Ferguson 35
Anskaffet 2015. Vært hele livet hos familien Daae på Fjell i Drammen. Kun gått drøyt 3000 timer. En særdeles flott liten traktor.
1968 BMW R 52/2
Denne motorsykkelen har tilhørt politiet i Drammen. Den har også blitt brukt av Utrykningspolitiet og Bilsakkyndige i Drammen. Sykkelen har gått 70000 km, er orginal og i utmerket stand. Motoren er på 500 ccm og yter 26 hk. Det er Motorhistorisk klubb Drammen som nå eier sykkelen, og den er en gave fra Drammen Politihistoriske Forening.
1970 Ford D550
Funnet i ei myr i Lier i 2009. Satt i stand på dugnad med uvurderlig hjelp av pensjonert lastebilreparatør Lars Hagavold. Godkjent og registrert. Bilen ble solgt ny til Televerket i Trondheim og har totalt gått drøyt 150.000km. Påbygget er laget av Iversen Karosseri i Lier. Vi har montert vinsj sponset av Arctic Trucks AS. Øvrige sponsorer i prosjektet: Lier Traktor, Autoutstyr, Haraldsens Farvehandel, OK Kjemi, Bilutstyr Drammen, Ford Credit, Nelstrøm Dekor, Wold & Borgersen, Bertel O Steen Buskerud, Gjøslien Mekaniske, Funnemark Hokksund, Toolpack, Santander Consumer Bank, Shell Oljesenter, Flis & Bad, Tess.
Kan leies med sjåfør dersom du trenger transport av et objekt eller flere.
1971 VW 1302
Kopi av den legendariske 'Pelle Politibil'. Altså har den ingen fortid som utrykningskjøretøy. Imidlertid er det fortalt at den i akutte tilfeller har vært brukt til utrykning både i forbindelse med brann og drap. Denne har vært i Drammen Politikammer sitt eie fra 1996 til vi fikk overta den i desember 2017. Har blitt delvis omlakkert, fått ny clutch og en ny skjerm mm etter at vi overtok den,
Tidligere brannbil i Tyskland. Har kun gått 16000km. Pusset opp av Ungdomsgruppa. Ferdig 2018. Tilnærmet lik Drammen Politikammers bil m/reg.nr F-5. Kanskje har noen av leserne sittet bak i den i sin ungdom.....?? Prosjektet er gjennomført bl.a. med bidrag fra Ford Credit, Olav Kjennerud, Richard Søderholm, PIAA Ekstralys Monty Karlan, Bakken Bil, Wessel-Berg Profilering, Haraldsens Farvehandel, Jan Roger Sand Olsen, Svanhild & Otoo Werner og Asle Wang. Underveis fikk vi også tildelt penger fra Würth-fondet. Dette bidraget ble brukt til innkjøp av et skikkelig sveiseapparat.
1990 Drammensbilen
Den dyreste bilen vi har på Burud. Ca 50 millioner kroner ble brukt for å bygge denne bilen. Prosjektet tilhørte tre unge menn fra Drammen og pågikk fra midt på 1980-tallet og snaue ti år framover. Denne bilen er den eneste som ble ferdigstilt og som var i trafikk. På amerikanske skilter. Bilen er basert på teknikk fra Chrysler Voyager. Vi gleder oss til å gjøre denne unike bilen kjørbar
1994 Ford Econoline E350 Ambulanse
Denne bilen har vi fått av sykhuset i Drammen. Vårt nest yngste kjøretøy som blir eldre for hver dag som går. Et viktig objekt å ta vare på da utrangerte ambulanser enten blir hogd, ribbet og solgt eller gitt bort til utlandet. Bilen vår er 100% komplett. Det eneste som mangler er legemidlene. Vi har utsyr til å spjelke ditt bein, ta imot ditt barn og starte ditt hjerte. Men.......vi vil helst slippe. 7,3 Navistar diesel og automat, gått ca 400.000km.
2000 Th!nk City
Siste forsøk på norsk bilproduksjon. Th!nk ble produsert på Aurskog under eierskap av Ford Motor Company. Bilen vår har lavt chassisnummer - nr 26 - og har rullet 63000km. En særdeles sjelden bil. Det finnes fortsatt en del eksemplarer her i Norge. I resten av verden er det ingen. Industri- og samferdselshistorisk et svært viktig vitnesbyrd. Anskaffet 2016 med velvilje og generøsitet fra tidligere eier Trygve Kvaale m/familie i Drøbak.
Salev gaffeltruck